כדי להבין מהן קרנות מזנין ננסה להבין למה הן נועדו?  כיום יזמים מתחום הנדל"ן יודעים שבשביל להתקדם ולהתמנף הם חייבים הון זמין. הרבה פעמים הזדמנויות השקעה מתפספסות בגלל היעדר מימון תואם. כדי לא להגיע למצב כזה היזמים חייבים לצעוד יד ביד לצד חברת מימון אמינה.

מה עושים כשהבנקים סוגרים את הברזים?

השלמת הון ליזם מאפשרת ליזמים הון עצמי נוסף על ההון שהבנקים מציעים. כיום המדיניות של הבנקים קפדנית מאד בכל הנוגע למתן אשראי. לכן, במרבית המקרים הם לא יאשרו את מלא ההון העצמי הנדרש. בשל כך נדרש היזם להון נוסף. לחילופין, הלוואת מזנין ניתנת כהלוואה לשם קבלת ליווי בנקאי כאשר הבנק מתנה את ההלואה בהון עצמי קיים. כאשר ליזם אין את מלא ההון הוא פונה לקבלת הלוואת מזנין לשם השלמתו. 

איך זה עובד בפועל?

קרן המזנין מעמידה לרשות היזם הון עצמי לאחר שהיא מבצעת הליך חיתומי. החברה בוחנת בקפידה את פעילותו של היזם, השיעבודים הקיימים, החוזים, יכולת ההחזר ועוד.  לאחר שהחברה קיבלה תמונה מלאה היא מעמידה לרשותו את ההון הנדרש. לרוב קרנות מזנין ילוו את היזמים לאורך תקופה במספר פרוייקטים.  בשל כך ההיכרות תהיה מעמיקה יותר והפעילות תהיה עקבית.

אילו השקעות דורשות סיוע של קרנות מזנין בישראל?

יזמי נדל"ן מבצעים פרוייקטים שונים בינהם, התחדשות עירונית. פרוייקט בסיוע רשויות מקומיות המבצעות חיזוק או פינוי בינוי למבני מגורים ישנים. בשנים האחרונות יזמים מבצעים פרוייקטים נרחבים של התחדשות עירונית בעיקר באזורי מרכז הארץ. בנוסף יזמים משקיעים בנדלן מסחרי המיועד להקמת מבני ציבור, מרכזים מסחריים מתחמי עבודה ועוד. ישנם יזמים שנמצאים בסיום פרוייקט ומזהים הזדמנות נוספת להגדיל אותו. בשלב זה לא בטוח שהם יוכלו לקבל תזרים מהבנק ולכן עליהם לפנות לשירותי קרנות מזנין.

שירותי קרנות מזנין בישראל.

בישראל ישנם גופי מימון רבים, מרביתם כולם עובדים פחות או יותר באותה השיטה. כשבוחרים קרן מזנין בישראל חשוב לבחור גוף שמבין את השוק ויודע  לקחת בחשבון מצבים שונים כדוגמת עיכוב בלוח זמנים בשל אילוצים שונים. הון זמין בשל צורך בתזרים נוסף בלתי צפוי ועוד. כאשר החברה מבצעת את ההעברת הכספים ליזם היא נהנית משיעור רווחיו. ישנן חברות שגובות ריבית עבור ההלוואה בדיוק כמו בבנק.  

ממה ממומנות קרנות המזנין?

קרנות אלו ממומנות ממשקיעים להם הון עצמי פנוי והם מחפשים מקור השקעה שיניב עבורם תשואה גבוהה. ההשקעה בבנק כיום לא אטרקטיבית במיוחד. לכן, משקיעים רבים בוחרים להצטרף לקרנות חוב המשקיעות בהלוואות מסוג זה. הקרנות כמובן מבטחות את הכסף באמצעות בדיקות מקיפות ושיעבודים ליזמים על לקבלת התמורה המלאה. כאשר בוחרים בקרן מזנין מנוסה שיודעת לנהל את הכספים נכון ניתן להגיע לתשואה שנתית גבוהה מאד של כ 8%.

שוק הנדלן בישראל.

שוק הנדלן בישראל חם מאד, הביקוש לקרקעות גבוה ומחירי הנדל"ן בעליה מתמדת. לכן יזמים רבים מבקשים להשקיע כספים עבור עסקאות נדלן כדאיות. כאשר הם יודעים כי ההשקעה תניב עבורם רווח גבוה. בשך כך הלוואות מזנין הפכו לחלק בלתי נפרד מליווי היזם. קרנות אלו מלוות פרוייקטים רבים בתחום ובשל כל הן מנוסות ומכירות את עולם הנדל"ם על כל היבטיו. כולל תמחור נכון, לוחות זמנים ורמת הגמישות הנדרשת להשגת התוצאות המקסימליות. קרנות מזנין הן ללא ספק אופציה יעילה ליזם כאשר מדובר בשוק כל כך חם ורווחי.